CITAT (DragonLady @ 27-04-2008, 11:05)

Ja jag vet inte riktigt vad seriös menas med i det här sammanhanget, det var inget ord jag använde.. men jag kan ju inte för mitt liv förstå varför en uppfödare med uppsåt är ute efter att t.ex. i som perserrasen avla fram en huvudform som gör att katten har svårt att andas och får problem med sina ögon, jag tycker iaf. att det är djurplågeri.
Jag hoppas du tycker det också.
Jag skrev att jag inte är så insatt i denna politiken men jag har faktiskt ögon iaf. o se med.. men man kanske måste vara expert o uttalanden måste vara välunderbyggda?
Jag bad inte om denna diskussion för jag vet att det finns två läger o jag respekterar båda så länge djurens hälsa o välmående kommer i första hand
Sedan undrar jag.. hur har alla raser uppstått??

måste googla på det så om man råkar skriva nåt att det .. ""...... låter bra och välunderbyggt!! ""
Nä nu måste jag åka o hälsa på de små o komma på ett namn till den lilla damen.
Hoppas ni alla har gossiga o friska hundar o katter.

jag kan absolut hålla med dig om att det finns sjuk renrasavel och det finns inga ursäkter för det, svenska kennelklubben är medvetna om det och jobbar hårt för att få bort sjuk avel.
men det jag tänker är att det finns så otroligt många olika renrasiga hundar så varför blanda? jag tror att alla hittar en hund som faller dem i smaken om de kikar på renraser. det finns också så många uppfödare och att följa linjer bakåt så att man försäkrar sig om att få en sån frisk hund som möjligt är inte svårt.
det blandrasaveln gör är att de säljer sina valpar billigt = hunden blir en slit och slängvara. det finns belägg för att blandraser försäkras inte i lika stor utsträckning som renraser = får inte veterinärvård när de behöver. och jo, blandraser är precis lika sjuka/friska som renraser.
dessutom så finns det ofta ett syfte med en viss ras, de är till för något speciellt - jakt, vall, vakt, att blanda från olika grupper är inte sunt.
de som säljer blandraser haft oftast ingen koll på sina hundars hälsa, de är inte ögonlysta, höftledsröntgade, mentalbeskrivna mm. förhoppningsvis är den du köper din valp ifrån ett lysande undantag.
lycka till med valpen!