Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663
Fem små nya liv ser dagens ljus
Mimmi fick inte mindre än 5 små bäbisar nu inatt.. fast de skulle inte kommit förrän den 17. Tre tjejer o två killar blev det. Ja då blir man hundägare om 2 månader då
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452
Detta är en fråga som kan diskuteras i all oändlighet. Jag har inte hund själv men många kompisar har. De har haft mycket problem med sina hundar. Tyvärr så avlas ju brukshundar för att vinna skönhetsutställningar. Inte många som vågar kalla en sådan uppfödare som vinner skönhetsutsällningar för backyardbreeder. Vad hindrar att en korsningshund vetrinärbesiktas och kollar extra på de problem som brukar finnas inom de raser som ingår i hunden? Vet att många säger att avla på utseende inte utesluter att man tänker på hälsa och lynne, men i praktiken så låter man utseendet väga tyngst. Likadant med katter. Tror att det är mindre vanligt att det avlas på korsningar med dåligt lynne, men vet att det förekommer när det gäller djur som har chans att ge utställningsvinnare efter sig.
Med det menar jag inte att man ska korsa hejvilt. Man bör ju känna till en del om raserna och veta vad man kan blanda och inte. Tex brukar korsningar med perser ge katter med fel på bettet. Kan tänka mig att det är samma med hundar att olika extremvarianter inte ska korsas med varandra.