Hej Jag skicka till dig den här metoden som jag hittat det är enkel och biligt: Jag använder en annan metod eftersom jag inte kommit på en bra idé på att ta vara på ångvatten. Här följer en steglista på vad du kan göra:
1. Använd 2 likadana pet-flaskor (1.5 eller 2- liter) 2. Skär av toppen på den ena ca 10-13cm nedanför korken. Ställ den åt sidan. 3. Skär av bottnen på den andra flaskan. Skruva av korken och pressa ner en bit akvariepumpfilet i halsen på den så det täcker upp. Fungerar även med skumgummi. 4. Placera en bit nylonstrumpa över öppningen och säkra den med en gummisnodd. 5. Tryck i torv i flaskan till lite mer än hälften. Pressa ner det ordentligt så det blir tätpackat. 6. placera flaskan med filtret neråt i den första flaskan. Fyll sedan på med vatten över torven.
7. Voilá! Ett torvfilter som renar mycket av kalken. Dessutom får du ett surare vatten som tom kan ta bort redan befintliga kalkfläckar. När den undre flaskan är fylld, häll över vattnet i en blomspruta. Du kan också tillsätta lite citronsaft som förstärker effekten, men är fortfarande naturligt.
Jag använder denna metod till alla mina växter utom min ficus som bälgar i sig enorma mängder. Mossa, ormbunkar mm föredrar detta vattnet. (det är bara en tidsfråga innan mossan dör av vanligt vatten)
Regnvatten fungerar bra, men jag hade inte velat ge det till varken mina växter eller djur, eftersom där lär va en hel Obs du kan köpa papper som mätta Ph från djuraffären. Lycka till, H:Bassam
|