Hej!
Även jag har precis blivit med balkong. En som ser ut ungefär som din fast ännu smalar på sina ställen. Min är 4 meter lång och 183 där den e som tjockast och bara 80 där den är som smalast. Kändes i början som jag fick stå intryckt mot väggen för att få plats. Men ju mer tid jag tillbringat på balkongen ju större har den börjat kännas. Jag har tänkt att använda mig av växter som inte tar så mycket plats på golvet men som växer upp på väggar och längs med balkongräcket. Vildvin (inte minst för den vackra höstfärgen) och vildkaprifol, samt luktärtor som slingrar sig emellan dem, mot spaljéer tar inte så mycket plats men blir väldigt vackert. Mina spaljéer har jag längs med balkongräcket så de ramar in min balkong som ligger i söder/västerläge, så det lär behövas lite skugga.
Sen blir det mest krasse i balkonglådorna. ska försöka att få krassen att växa ner mest på utsidan av balkongen, även om blalkonglådorna kommer sitta på insidan för allas säkerhet, så blir det mycket grönska utan att inkräckta för mycket på det sparsamma benutrymmet. Men eftersom jag är barnsligt förtjust i att odla så lär jag nog behöva stå upptryckt mot väggen i alla fall senare i sommar. svårt o sluta odla växter när man väl börjat. Man vill bara ha fler och fler sorter.
Som sittplats på balkongen köpte ja ett sk "caféset" på IKEA. Ett bord och två stolar som alla lätt går att fälla ihop så att jag kan göra om utrymmet allt eftersom vad för aktiviteter jag ska använda balkongen till. Bordet är kanske lite för stort för min balkong, men krävs lite avställningsyta ibland.
Lycka till med din balkonginredning!
Mvh Nivestaahl
|