Hej,
Vi köpte hus för drygt ett år sen och nu har trädgårdsplanerna tagit fart. Ingen av oss har någon som helst kunskap om trädgård, så vi lär behöva massor av hjälp nu när det är dags att göra något åt det.
Hur som helst så har vi en väldigt liten trädgård och på baksidan bakom avskärmningen mot grannen är det skugga hela dagen och kvällen. Liiiite morgonsol har vi där. Det finns inte ett grässtrå i "gräsmattan" där bakom planket, bara ful gulbrun mossa. Även resten av gräsmattan på baksidan innehåller väldigt mycket mossa, men där har vi åtminstone bara vandrande skugga och även kvällssol. Vi tänker fräsa upp hela gräsmattan och så nytt gräs, men jag har förstått att där det är helskugga finns ingen grässort som kommer att vilja växa? Stämmer det? I så fall, vad ska vi göra av den lilla plätten (max 2-3 kvm) istället för att ge fritt fram för ny mossmatta? Kan man anlägga nån typ av matta med marktäckare som trivs i skugga? Längst ut från huset kommer lite kvällssol in och där funderar jag på att anlägga en surjordsrabatt med skuggtåliga buskar och blommor.
Jag vore väldigt tacksam för tips och idéer! Om ni har någon lösning som fungerar hemma hos er är jag också väääääldigt nyfiken på bilder!
PS. Vi bor i Uppsala, zon 3 om jag fattat rätt.