Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skugga, vad göra?, Vill inte ha mossmatta!
          kikalt
          Inlägg 01-05-2008, 09:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 15 620

Hej,

Vi köpte hus för drygt ett år sen och nu har trädgårdsplanerna tagit fart. Ingen av oss har någon som helst kunskap om trädgård, så vi lär behöva massor av hjälp nu när det är dags att göra något åt det. smile.gif

Hur som helst så har vi en väldigt liten trädgård och på baksidan bakom avskärmningen mot grannen är det skugga hela dagen och kvällen. Liiiite morgonsol har vi där. Det finns inte ett grässtrå i "gräsmattan" där bakom planket, bara ful gulbrun mossa. Även resten av gräsmattan på baksidan innehåller väldigt mycket mossa, men där har vi åtminstone bara vandrande skugga och även kvällssol. Vi tänker fräsa upp hela gräsmattan och så nytt gräs, men jag har förstått att där det är helskugga finns ingen grässort som kommer att vilja växa? Stämmer det? I så fall, vad ska vi göra av den lilla plätten (max 2-3 kvm) istället för att ge fritt fram för ny mossmatta? Kan man anlägga nån typ av matta med marktäckare som trivs i skugga? Längst ut från huset kommer lite kvällssol in och där funderar jag på att anlägga en surjordsrabatt med skuggtåliga buskar och blommor.

Jag vore väldigt tacksam för tips och idéer! Om ni har någon lösning som fungerar hemma hos er är jag också väääääldigt nyfiken på bilder! smile.gif

PS. Vi bor i Uppsala, zon 3 om jag fattat rätt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 01-05-2008, 18:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag vill skicka till dig några växter som passar skugga och halv skugga du kan bara tänka och bestämma::
          Spartinia pectinata ‘Aureo-marginata’. Vackert gräs framför vintergröna växter. Särpräglade vippor och långa hängande blad. Gul höstfärg, vacker silhuett hela vintern. Sol till halvskugga
          . Molinia, blåtåtel. 70-150 cm. Halvskugga, framför buskar och i perennbädden.
          Miscanthus, silvertoppsgräs. 6 vackra arter av storvuxna gräs. Sol till halvskugga, lugn växtplats. Något fuktigt.
          Melica, slok. Ca 80 arter. Sol till halvskugga beroende på sorten. Ensidiga vippor.
          Hierochloe odorata. Välluktande ämne, kumarin. Ett av våra vackraste gräs för skugga och fukt.
          Det stora släktet Carex omfattar många fina trädgårdssorter av halvgräs. Sol och skugga beroende på sorten. Alla är fuktighetskrävande.
          Bromus ramosus, strävlosta. 1,5 m, håriga bladskivor. Stora vippor. Skugga.
          Bromus ramosus, strävlosta. 1,5 m, håriga bladskivor. Stora vippor. Skugga.
          Lycka till, H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon