Det är väldigt lätt för människor som inte upplevt detta att tycka "ge karln en spark i arslet" eller det är väl bara att göra si eller så. Men det är faktiskt inte så himla lätt att ändra på den här typen av karlar och få dom att inse hur illa dom gör sin partner med sitt beteende. Dom trycker ner och nedvärderar och tycker sig ha rätt att bli servade samt utövar någon märklig sorts makt och inbillar sig att dom är oumbärliga. Det kvinnan bidrar med är betydelselöst och självklart. Varför en del karlar beter sig så kan man bara spekulera om. Jag bröt upp efter 25 år i ett sådant förhållande och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det 20 år tidigare.
Det enda jag kan säga är att ödsla inte mer energi än nödvändigt på gubben. Skjutsa din tonåring så länge du känner att det är bra (ja jag tror att du mår bra av att veta att hon kommer hem tryggt och säkert) och du har möjlighet. Det är omtanke och det uppskattar hon säkert. Själv har jag skjutsat mina tjejer tills dom var 20 om inte mer, dels på grund av att vi bodde några mil utan för stan med dåliga bussförbindelser och dels för att jag själv skulle slippa oroa mig. Min gubbe tyckte också att dom kunde åka buss.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|