Tänkte först inte skriva något här men jag tycker att det fattas två delar i diskussionen:
Pappans relation med dottern. Vad ger det för signaler till dottern att han inte engagerar sig i henne? För en dotter är det oerhört viktigt att hon har en pappa som SER henne, som ställer upp och visar att hon är hans stora lycka i livet!!! En pappa som inte ens orkar skjutsa dottern ibland... hur mycket bryr han sig? Hur älskad känner hon sig av sin egen pappa?
Förmedling av kvinnosyn - del i uppfostran. Mamman låter sig utnyttjas som slav (ursäkta men så verkar det faktisk). Pappan slöar runt som en kung. Gissa vilken sorts kvinna dottern kommer att växa upp som? Om hon ser dej ta skit så kommer hon också att ta skit!!! För din dotters skull evni, måste du ge din man ett ultimatum! Antingen börjar han göra sin del av hushållsarbetet/föräldrarollen, alltså 50% eller så får du sluta jobba och göra allt hushållsarbete. Förälder är han oavsett, om inte för din eller sin egen skull så åtminstone för dotterns skull!
Förövrigt anser jag att ni ALLTID ska hämta dottern efter en viss tid på kvällen, oavsett om det finns alkohol med i bilden (en dag gör det det). Ta sig dit kan hon gott göra själv om det går bussar.
Det är vad jag tycker.
edit: såg att Ophelia också är inne på samma linje som mej angående far-dotterrelationen.
Redigerat av *Ulrica*: 02-05-2008, 07:53
|