Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammalt märjelhål
          Mocca
          Inlägg 23-03-2004, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 3 052

Jag har i vinter grävt ut ett gammalt märjelhål som var totalt igenväxt på en ödegård jag köpt. Fick en rolig form på den, ungefär som ett S och med en liten gång ut i mitten av den. Stora askar och pil omgärdar, men ändå mycket "luft" och solljus som kommer till den.

Nu är min fråga. För att kunna hålla vattnet någorlunda fräscht inser jag att jag måste tillsätta syre. Frågan är hur stor pump behöver jag och vilken sorts pump. Ska kanske till nästa år göra ett vattenfall vid nedre delen av S:et, vi får se. En annan fråga, vilka växter är vattenrenande och lämpliga till ett stillastående vatten som detta. Har svärdsliljor som växer i bäcken, som jag tänker flytta dit bl a. Andra förslag?

Dammen är ungefär 20 meter lång och sisådär en 6-10 meter bred, djupet varierar mellan 0.5 meter och 1.5 meter.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2004, 22:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Mocca @ 23-03-2004, 21:42)
          Det är lugnt smile.gif antagligen skånska.....

Det är en mindre oftast rund i formen, damm som fungerade som ett uppsamlingshål för överflödigt vatten. En sorts gammal dränering kan man säga. Ofta kastades järnskrot, sten o liknande i desamma och så hade man kräftor o ål (ibland). Gott om kräftor i alla fall, för om ålen inte trivdes så gick den därifrån, jo just det gick. Har själv sett det......*s*

Har du verkligen sett det??? Jag vet att en del äldre (speciellt) skåningar har hört att "någon" har sett ålen gå.....
          Men SÅ gammal verkar du inte att va!!!

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon