Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fingerborgsblomman - hur funkar den?
          Skryppan
          Inlägg 02-05-2008, 09:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 312

Hej! Jag köpte förra året två vackra helvita fingerborgsblommor på Zetas som blommade redan första året. Eftersom jag ville ha bebisar av dem knipsade jag inte bort blompinnarna förrän i mars/april i år då jag började vårstäda rabatten. Var det dumt? För jag hittar inte en enda liten fingerborgsbebis i rabatten! (Inte för att jag vet hur de ser ut, men de borde väl påminna om storplantan?) Dessutom undrar jag över bladrosetterna från förra året; de är nämligen inte alls döda, som jag trodde att de skulle vara, utan växer och fylls på med nya gröna blad. Kommer de att blomma i år igen? confused.gif

Skryppan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          vanjalarsa
          Inlägg 04-05-2008, 02:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

Om digitalis fingerborgsblomma: har samma fenomen med spridning. Ett tips: det finns numera en steril fingerborgsblomma som heter digitalis Rosmari,framtagen av Åke Truedsson.
          i och med att den är steril så blir det ingen spridning. Vacker är den också.
          Den är inte så lätt att få tag på men man kan be sin plantskola ta hem den. Det har jag gjort.

mvh Vanjalarsa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-02-2026, 16:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon