CITAT (Mollis @ 03-05-2008, 17:17)

Självklart ska man ha koll på barnen men man kan inte ha det hela tiden, min dotter t ex flyttade till Lund när hon var 18 år, jag var ju tvungen att lita på att hon klarade det, det sker ju brott i alla samhällen så hon fick ta med sig min oro och mina förmaningar, jag kunde ju inte göra nåt åt det annat än att lita till hennes omdöme, och jag tror att de flesta tonåriga tjejerna har mycket bättre koll än vad deras föräldrar har.
Jo, så är det nog ofta, att ungdomar har bättre koll på "sin egen" miljö än många vuxna. Men det är också typiskt för vårt samhälle, det där med "lita på att klara", för det man menar är då "lita på att man klarar undvika faror genom att uppföra sig rationellt", och då kommer man till den trista slutsatsen att även om man BORDE kunna gå helt fritt och tryggt, lätt berusad genom mörka parken, så KAN man det inte - om man vill försöka minska riskerna att råka illa ut. Dvs, man överför indirekt en del av ansvaret att skydda sig, till potentiella offer. (Detta innebär INTE att man får skylla sig själv)
Att "hemmet är den farligaste miljön", "fler dör av passiv rökning än av mord", "de flesta dödsolyckor hem från krogen sker i en bil", etc, det är ingen tröst för den som blir överfallen på en gångstig. Media hjälper till att sprida rädsla, och det är många gånger obra, men bättre att vara försiktig/"överbeskyddande" en gång för ofta än en gång för lite.