MangosorterCITAT (flaxss @ 04-05-2008, 14:54)

jo det finns flera sorter , namnsorter av mango då med olika frukter och olika former men dom kräver också olika förhållande för att växa bra . dessa dvärgsorter är inte framtagna för att odlas i
kruka . utan framtagna för att odlas i små trädgårdar och att man kan nå frukterna lätt . plus har jag för mig att mango behöver korspollineras !!???
och även om du försöker ge dom ett tropsiktklimat så även om dom nu skulle vilja blomma så får du ju ingen bra frukt heller . som jag skrev det är svårt att få mango att blomma om man har dom som krukväxter .
dels behöver dom en varm sommar som inte får vara för torr eller för fuktig och dels har det tropiskt åretrunt . och hur hade du tänkt skapa ett tropiskt klimat inne på vintern ?? ohyra ?? ,, även med extra ljuse och varmt kommer den må dåligt om den ska ha frukt samtidigt . sår du från frön är plantan härdad från början och tål det lokala klimatet bättre plus bär den inte frukt klara den även vintern bra utan extra skötsel . så jag tycker det är lite onödigt att betal mycket pengar för en magno som man kan dra upp från frön och ändå får ett vackert träd som blir stort med tiden . och mango kan du ju köpa i affären med bättre kvalitet .
men det är dina pengar så jag säger lycka till med ditt träd och så får vi hoppas på blommor och frukt .. du kanske lyckas med det
ja det finns mango som blommar i Sverige men dessa står i uppvärmda tropsika växthus åretrunt och är direkt planterade i marken ,, men det skulle väl inte ditt va ??. har också sett mango blomma inne i västhus .
JO, klart man kan dra upp ifrån frö, men känner för att prova de här träden, misslyckas jag så har jag ju lärt mig någonting utav det

Nej det ska inte stå direktplanterat i växthus, tänkte odla i stor kruka som jag har inne under vintern, med extraljus. Jag planerar även på att göra som ett litet växthus inne, det blir ju inte tropiskt klimat, men tyvärr det närmaste jag kommer.
Angående sorterna, så verkar det ju åtminstone som om vissa sorter kan passa rätt så bra för att odla i kruka, men skenet kan ju bedra. här är en utomordentlig sortlista på olika mangos ;
mango sorterDär står det att flera sorter lämpar sig för "pot growing or balcony". Men som sagt vi får väl se - kan ju säga att jag inte har några orealistiskt höga förväntningar

Har du provat att odla mango själv någon gång flaxss?