|
Jga har en renrasig maine coon. Som visserligen har lite problem med att kissa på lådan, väldigt känslig mage och en ganska osäker personlighet.
Hon är oehört social och vill gärna följa med överallt. Pratar gärna med en och förväntar sig att man svarar. En väligt lung och kelig katt. Pälsen är lättsköt, enda anleningen till att jag igentligen borstar henne är för att vi båda tycker det är mysigt, och för att minska hennes hårbollar (hon kväjer men spyr aldrig upp dem, utan de kommer med bajset), pälsen blir aldrig tovig.
Hon är en riktig trädgårdskatt, är inne på vintern och följer med upp på sommaren och tittar på när man grejar i trädgården, så länge man är med henne ute. Hon vill därimot inte gå ut själv.
När man är inne sover hon gärna i knät, när jag sitter framför datorn vill hon ofta sitta i mitt knä eller framför skärmen så jag ser henne. Vi delar huvudkudde i sängen, eller så ligger hon på min arm och myser.
Jag hade en skogskatt utan stamtavla. Hon var en väldigt social katt, men allt var mer på hennes villkor, och hon ville absolut inte vara inne om det inte var kallt, blöt eller snöigt ute, vid fint väder bodde hon på utsidan. En riktig vanekatt, kom altid hem två ggr om dagen minst, vid samma tidpunkt, grannarna skojade med att man kunde ställa klockan efter henne. Tyvärr var hon extremt social så hon följde med folk hem och gick fram till vem som helst, blev tom stulen från sin tidigare ägare. Väldigt mkt tover som vi fick klippa bort.
Jag tror att oavsett vilken ras du väljer kommer du nog bli nöjd.
Redigerat av Anic: 04-05-2008, 20:11
|