CITAT
fast zon 0 är ju ingen fastställd zon som finns på kartan ,, utan räknas väl mest dessa områdena som är vid kusterna utmed zon 1. tror inte att hela Gotland är zon 0 . plus är det ju en väldigt blåsig och blöt vinter där och en kall och sen vår . kollar man på SMHI så är det ju fortfrande vår på Öland och syd Gotland medans jag hos mig har sommar .
Jo det stämmer nog att det är betydligt kallare på inre Gotland än längs kusten. Inre Gotland har till och med förhållandevis mycket frost, i synnerhet på våren, fast man brukar väl räkna det som zon 1 i alla fall. Innanför ringmuren i Visby är det dock extremt skyddat och jag skulle tro att klimatet där tillhör de allra bästa i Sverige. Åtminstone för särskilt köldkänsliga växter. Till exempel så finns Sveriges kanske största brödgran (Araucaria araucana) i DBV:s botaniska trädgård och flera meter höga fikonbuskar som uppenbarligen mycket sällan fryser ner finns på flera platser. För att inte tala om alla stora mullbärsträd (svart mullbär) som ger rikligt med frukt! Gotland är ju skyddat av hav runt om vilket dämpar kylan oavsett vindriktning. Här i Skåne t ex finns inget som skyddar när "rysskylan" slår till från nord-nordost. Den kyliga våren på Gotland kan i vissa fall vara positiv genom att växterna inte luras att starta för tidigt på våren. Här i Skåne tycker jag rätt ofta att det kan bli frostskador på växter som tjuvstartar tidigt på våren. Gotland har ju dessutom soliga och förhållandevis varma somrar och långa milda höstar vilket är gynnsamt för växternas avmognad inför vintern.