Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Antal semesterdagar, Hur många finns det?
          Snigelhatare
          Inlägg 04-05-2008, 03:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag har svårt för att förstå mig på antalet semesterdagar, brukar få olika svar från olika människor. Därför ställer jag några frågor här.

Hur många semesterdagar har en kommunalanställd?
          Räknar man 5 eller 7 semesterdagar på en vecka?

Hur många semesterdagar har en statligt anställd?
          Räknar man 5 eller 7 semesterdagar på en vecka?

Räknas det samma för landstingsanställda?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Aqvakul
          Inlägg 04-05-2008, 18:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Huvudprincipen är att man räknar 5 dagarsvecka inom all verksamhet utom inom staten, där man räknar med sex dagar. Det statliga systemet är förmånligt då t.ex. 1 veckas semester må-fre bara kostar 5 dagar.

Enligt kommunala avtal så har man 25 dagar. Efter 40 år fyllda - 31 dagr och efter 50 år fyllda, 32 dagar.

Så fort man inte jobbar 5 dagar i veckan så blir det omräkningskoefficienter och kan bli hur krångligt som helst.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          henriks
          Inlägg 05-05-2008, 08:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Aqvakul @ 04-05-2008, 19:49) *
          Huvudprincipen är att man räknar 5 dagarsvecka inom all verksamhet utom inom staten, där man räknar med sex dagar. Det statliga systemet är förmånligt då t.ex. 1 veckas semester må-fre bara kostar 5 dagar.

Enligt kommunala avtal så har man 25 dagar. Efter 40 år fyllda - 31 dagr och efter 50 år fyllda, 32 dagar.

Så fort man inte jobbar 5 dagar i veckan så blir det omräkningskoefficienter och kan bli hur krångligt som helst.

Det är några år sedan jag slutade jobba åt staten (slutade mars -00) men då var det ett system där arbetsdagar och mellanliggande helger räknades som semester. Alltså, om man tog 1 veckas semester mån-fre blev det 5 dagar, med två veckor 5+2+5=12 dagar, tre veckor 5+2+5+2+5=19 dagar och så vidare

Efter några år i privat sektor är jag numera anställd av ett kommunalt bolag och har 25 dagars semester som räknas dag för dag som jag skulle ha jobbat. dvs 5 dagar per vecka.

Aqvakuls resonemang om ökande antal semesterdagar gäller bara om man är anställd före ett viss datum för ett antal år sedan. alla som är anställda efter det datumet har 25 dagar oavsett ålder.

Redigerat av henriks: 05-05-2008, 08:52

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-05-2008, 10:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (henriks @ 05-05-2008, 09:51) *
          Aqvakuls resonemang om ökande antal semesterdagar gäller bara om man är anställd före ett viss datum för ett antal år sedan. alla som är anställda efter det datumet har 25 dagar oavsett ålder.

Måste tyvärr rätta dig henriks:

Min "kommunala modell" (25-31-32 dagar) gäller för de kommunanställda.

Är man anställd i ett kommunalt bolag gäller andra regler, precis som statliga bolag inte har samma regler som statlig förvaltning.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 21:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon