|
Hade också en honkatt för ett antal år sen som sen försvann ute, jag förstod inte bättre att märket W (hon fick bara det)gör dom kräsna och bara vill ha blötmaten. går katterna inomhus, så tycker jag du ska hälla upp torrfoder till dom, åka bort, inte göra en stor sak av att de ska äta fodret, låtsas som det regnar, ge färskt vatten flera meter minst ifrån torrfodret. Katten dricker inte vatten i naturen där de äter, sandlådan likså en bra bit ifrån vattnet. Så katten kan gå sitt stråk från maten, vattnet och sandlådan. De här dyrare fodren som inte finns på Ica är toppen, luktar inget illa på toaletten, inte som blötfoder gör i alla fall. Är man inte hemma med tiggande katter är det toppenbra de får en dos morgon, em och kväll. Problemet tror jag blir att katter lär känna en, de vill ha sin vilja igenom - av naturen, har den inte ätit på några dagar så sticker man åt dom de dom vil ha, jag tycker att det gäller där man måste ändra på beteendet. Svårt om den går ute för då blir den mer hungrig och behov av vätska också från blötmaten. katter är vanedjur - det är svårt ändra ett beteende. Jag skulle satsa på ett dyrt torrfoder icke fr matvaruaffärerna. De brukar vara så att katten inte äter det fodret så får du lämna tillbaka den till affären - fast de börjat ätit ur påsen - affären skickar den dit den i sin tur köpt - och får pengarna tillbaka - det är en ypperligt tillfälle för dig just nu - det är såna tillfällen som den här möjligheten är till för.. Det är ett jättebra tips. Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa - dessa torrfoder jag pratar om är himelskt goda för katterna. Finns med mera fett i som gör lukten mycket godare - finns välja vilken form på bitarna, prata med affärsinnhavaren om just dina katter och du från hjälp utifrån dina katters behov, var jag du skulle jag välja ett med mkt fett i början - är urgott för katternas luktsinnen(katterna luktar till sig maten innan de äter den, inte som vi männsikor känner smaken i munnen (därför trilskas de ochså vid foderbyte), (anser fettrikt foder om de inte har problem med övervikt förstås) alla katter jag vet älskar sån mat - alla vinnner på det - och du ska inte ge dig- du gör katterna mycket vinning i denna mat mot blötmaten. Skippa blötmaten helt inte en enda gång, långt fram kan man sen ge det som godis i helgerna, så gör jag.
Redigerat av mirjam: 05-05-2008, 18:11
|