Jag ser att Flamenco pelaräpple har en annan lapp också med specifikation MM106 (cert). stam A-kval. Något som Skälby Blomstercentrum skrivit.
Hur som helst så är jag nöjd, de ger fina äpplen, vackra vita blommor och växer som man lovat. De kan bli upp till 3 m höga.
Man kan läsa lite om olika stammar, trädtyper och beskäringar här.
http://www.blommorochbuskar.se/sid65_planttyper.htmNotera texten längst ned till vänster: Pelarträden är en skojig variant för den lilla trädgården, men frukten gör ingen människa glad.
De som skrivit detta vill inte att vi skall köpa pelaräppelträd! Äpplena blir stora fina och mitt Gravenstiener och Ingrid-Marie får stå i skamvrån än så länge (de är nyplanterade). En trädgårdsmästare på Rosendahl sa att det är fel att göra så, fel stam och fel äpplen, det fungerar inte, det blir inga äpplen, det blir inget äppelträd .. >GNÄLL< >GNÄLL< >GNÄLL< ..
Kan tala om att i år kommer de att finnas de med på nämnda ställe. Nya sorter, nya stammar eller spaljéer kommer att få gamla konservativa trädgårdsrävar att svälja tungan - JAG tycker det är trevligt med växter, saker som många andra kanske inte har. Varför skall man följa masspsykosen och ha lika dan trädgård som grannarna?