Det finns både bra och dåliga pelaräppelsorter Dzin och Arabat ska ju vara bra och ha hyfsat goda äpplen (säger iallafall en del som provat sorten)
Angående MM106 MM106 är en ganska vanlig grundstam inte lika starkväxande som A2 men inte supersvagväxande heller utan den är någonstans mitt emellan. Detta är en brittisk grundstam MM står för plantskolorna East Malling och Merton som samarbetat när de tagit fram MM-grundstammarna. MM106 är nog den enda äppelgrundstammen som är resistent mot blodlus som går på äppelträd. Blodlus är dock ganska ovanligt i Sverige, men om man bor i Skåne där blodlus förekommer kan det vara bra att välja äppelträd ympade på denna grundstam. MM106 är härdig till stockholmsområdet man brukar säga till runt zon 3. Själv har jag mina egenympade äppelträd på MM106 och jag tycker de har fungerat bra hittils.
Det exemplar av Bolero jag sett var nog det mest skorvdrabbade trädet jag sett, men det kanske var ett dåligt exemplar. annars verkar inte pelarträd vara så vanliga här i området så jag har inte haft chans att studera dem mer ingående.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|