CITAT (Thomas Wahlqvist @ 06-05-2008, 07:46)

Ja det är ju så att de lite känsligare växterna i vissa fall startar sin vår så fort solen visar sig, och vid nästa bakslag i vädret får de skador, våra inhemska växter vet att det är lika bra att vänta tills det är alldeles säkert att sätta igång att växa.
Om man är alldeles särskilt intresserad av att försöka odla "svårare" eller "icke testade" buskar och träd så kan jag rekomendera att ni tar kontakt med äldre odlare som ofta har testat detta många gånger, titta i deras trädgårdar och räkna hur många känsliga som överlevt.
fast det är ju känsligare växter som startar under en mild period under vintern inte solen ,, våra inhemska träd/buskar startar när solen är stark nog i kombination med värme . blir det då varmt under vintern startar dessa växter att växa och blir då skadade i hård frost , medan våra inhemska väntar tills solen är rätt .
angående klimatet -- så visst man ska inte förlita sig på dessa vintrar som varit . för det kommer garanterat bli kallare vintrar än -10c -15c . men hos mig har det varit sådana här vintrar innan bland annat har mormor berättat om ett par vintrar som varit utan snö och enbart kallast på -10c -12c . men mormor har ju också berättat då det har varit -10c i maj . jag själv har nog aldrig upplevt kallare än -25c ,, så jag tycker nog jag bor rätt så milt ändå med tanke på den varma hösten och den relativt varma sommaren och våren . en annan sak idag som ''äldre'' odlare inte hade var ju mer avancerat skydd som man kan använda kalla vintrar . plus många ''äldre'' odlare är ibland lite väl gamla ibland med gammal uråldrig kunskap,, fast det gäller ju inte alla . men dessa växter som är i underkant ,, är det väl bra att kartan inte ändras .
Redigerat av flaxss: 06-05-2008, 21:20