CITAT (mirjam @ 05-05-2008, 18:46)

Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa
Jag gissar att du inte menade så, men snälla ni, lämna inte era katter ensamma hemma i dagar och tro att ni löser foderbytet på det sättet.
Jag blev inspirerad att läsa innehållsförteckningarna på kattmaten, chockerande läsning måste jag säga. Mina "tyranner" delar på en portionspåse billig blötmat (med torkade nässlor strödda över) till kvällsmat, mest för att hålla matte sysselsatt tror jag

. Den blötmaten (handlarkedjans eget märke) innehåller SOCKER!!! Men vänta nu. Ingen katt behöver socker, eller hur. Det får bli en annan sort nästa gång.
Förutom detta innehåller den 82% vatten. Det är säkert jättebra för katter som inte dricker men jag ställer också vattenskålar långt från matskålarna så mina dricker.
Förutom detta får de torrfoder (Hills) och en del annat, som ost, dåligt avskrapade yoghurttallrikar (osötat förstås), en lite rått kött ibland, "katt-sushi" i form av tinade råa spättafiléer (bara till fest), mm. När de jagar, vilket inte verkar hända så ofta längre, äter de upp hela mössen förutom gallblåsan som brukar bli liggande. Jag håller på att räkna på näringsinnehållet i torrfodret jämfört med det blöta. Inte helt lätt. verkar dock vara samma proportioner mellan råprotein och råfett, vad det nu är för nåt...
Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var kan jag läsa mer?