Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kräsna katter.
          Imperialis
          Inlägg 05-05-2008, 16:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 15 698

Jag blir så trött..Mina katter som jag har fått är så fruktansvärt kräsna, dom vill bara ha en slags typ av foder nämligen blötfoder ut av ett visst märke, som börjar på W (om katten själv får välja), så har man inte gjort nån reklam whistling.gif . Har nu försökt å byta ut blötfodret till tårrfoder,för mindre miljöpåverkan, men dom ratar det helt, man blir så trött, gjorde ett test i helgen med bara torrfoder, dom bara titta å gjick där ifrån. sen när dom väl fick sin "W" så käka dom tills dom spydde.. Är det så att katter är så kräsna? Jag har också hört att producenter blandar i beroendeframkallande substanser (nicotinamid) i fodret som gör att väljer just "deras" märke. kan det vara sant? jaja vad ska man göra confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mirjam
          Inlägg 05-05-2008, 17:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Hade också en honkatt för ett antal år sen som sen försvann ute, jag förstod inte bättre att märket W (hon fick bara det)gör dom kräsna och bara vill ha blötmaten. går katterna inomhus, så tycker jag du ska hälla upp torrfoder till dom, åka bort, inte göra en stor sak av att de ska äta fodret, låtsas som det regnar, ge färskt vatten flera meter minst ifrån torrfodret. Katten dricker inte vatten i naturen där de äter, sandlådan likså en bra bit ifrån vattnet. Så katten kan gå sitt stråk från maten, vattnet och sandlådan. De här dyrare fodren som inte finns på Ica är toppen, luktar inget illa på toaletten, inte som blötfoder gör i alla fall. Är man inte hemma med tiggande katter är det toppenbra de får en dos morgon, em och kväll. Problemet tror jag blir att katter lär känna en, de vill ha sin vilja igenom - av naturen, har den inte ätit på några dagar så sticker man åt dom de dom vil ha, jag tycker att det gäller där man måste ändra på beteendet. Svårt om den går ute för då blir den mer hungrig och behov av vätska också från blötmaten. katter är vanedjur - det är svårt ändra ett beteende. Jag skulle satsa på ett dyrt torrfoder icke fr matvaruaffärerna. De brukar vara så att katten inte äter det fodret så får du lämna tillbaka den till affären - fast de börjat ätit ur påsen - affären skickar den dit den i sin tur köpt - och får pengarna tillbaka - det är en ypperligt tillfälle för dig just nu - det är såna tillfällen som den här möjligheten är till för.. Det är ett jättebra tips. Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa - dessa torrfoder jag pratar om är himelskt goda för katterna. Finns med mera fett i som gör lukten mycket godare - finns välja vilken form på bitarna, prata med affärsinnhavaren om just dina katter och du från hjälp utifrån dina katters behov, var jag du skulle jag välja ett med mkt fett i början - är urgott för katternas luktsinnen(katterna luktar till sig maten innan de äter den, inte som vi männsikor känner smaken i munnen (därför trilskas de ochså vid foderbyte), (anser fettrikt foder om de inte har problem med övervikt förstås) alla katter jag vet älskar sån mat - alla vinnner på det - och du ska inte ge dig- du gör katterna mycket vinning i denna mat mot blötmaten. Skippa blötmaten helt inte en enda gång, långt fram kan man sen ge det som godis i helgerna, så gör jag.

Redigerat av mirjam: 05-05-2008, 18:11

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 06-05-2008, 22:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (mirjam @ 05-05-2008, 18:46) *
          Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa

Jag gissar att du inte menade så, men snälla ni, lämna inte era katter ensamma hemma i dagar och tro att ni löser foderbytet på det sättet.

Jag blev inspirerad att läsa innehållsförteckningarna på kattmaten, chockerande läsning måste jag säga. Mina "tyranner" delar på en portionspåse billig blötmat (med torkade nässlor strödda över) till kvällsmat, mest för att hålla matte sysselsatt tror jag smile.gif. Den blötmaten (handlarkedjans eget märke) innehåller SOCKER!!! Men vänta nu. Ingen katt behöver socker, eller hur. Det får bli en annan sort nästa gång.
          Förutom detta innehåller den 82% vatten. Det är säkert jättebra för katter som inte dricker men jag ställer också vattenskålar långt från matskålarna så mina dricker.

Förutom detta får de torrfoder (Hills) och en del annat, som ost, dåligt avskrapade yoghurttallrikar (osötat förstås), en lite rått kött ibland, "katt-sushi" i form av tinade råa spättafiléer (bara till fest), mm. När de jagar, vilket inte verkar hända så ofta längre, äter de upp hela mössen förutom gallblåsan som brukar bli liggande. Jag håller på att räkna på näringsinnehållet i torrfodret jämfört med det blöta. Inte helt lätt. verkar dock vara samma proportioner mellan råprotein och råfett, vad det nu är för nåt...

Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var kan jag läsa mer?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Imperialis   Kräsna katter.   05-05-2008, 16:20
          Whiskuchi   Kloka katter som väljer burkmaten framför det mind...   05-05-2008, 16:26
          Solstorm   Burkmat brukar anses som mindre miljöförstörande ä...   05-05-2008, 16:52
          ingrids   Känner igen det där med kräsna katter - skulle int...   05-05-2008, 17:11
          Whiskuchi   När det gäller miljön har jag funderat ett tag på ...   05-05-2008, 17:16
          CillaM   [quote name='ingrids' date='05-05-2008...   05-05-2008, 17:31
          Whiskuchi   :giggle: Så är det med min hankatt, kräsen så det...   05-05-2008, 17:37
          Solstorm   Alla mina tre gick ner i vikt när jag började ge d...   05-05-2008, 17:52
          Whiskuchi   Men det ska vara ett bra foder med högt köttinnehå...   05-05-2008, 18:07
          Solstorm   Jag sticker ut hakan och påstår att [b]även dålig ...   05-05-2008, 18:31
          Rosmarin   Känner igen det där med kräsna katter - skulle int...   06-05-2008, 08:47
          Whiskuchi   Hm, ja om man läser innehållsförteckningen noga på...   06-05-2008, 09:08
          Rosmarin   Det är minst lika mycket konstigt jox i torrfoder ...   06-05-2008, 11:25
          anncharlotte   Jag menar i torr och i blötfoder! Om man läse...   06-05-2008, 22:11
          Solstorm   Fisk ska bara ätas i mycket måttliga mängder av ka...   05-05-2008, 17:16
          Whiskuchi   Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var...   07-05-2008, 08:24
          mirjam   Solstorm : det du skriver är nytt för mig - det va...   05-05-2008, 18:09
          MrsVain   Nu blir jag väldigt fundersam. Jag har alltid hört...   05-05-2008, 18:29
          anncharlotte   Jag blir så trött..Mina katter som jag har fått är...   05-05-2008, 23:08
          CillaM   Då har jag lärt mig nåt nytt, har alltid hört att ...   06-05-2008, 08:22
          Lemonne   Min lilla tisse tycker att vi kan byta, så hon dra...   06-05-2008, 12:01
          Wilmer   :giggle: Vad glad du blir Lemonne? Middagen rädda...   06-05-2008, 21:05
          Lemonne   :giggle: Vad glad du blir Lemonne? Middagen rädda...   06-05-2008, 21:29
          Wilmer   :sweatingbullets: Jag hade gråtit floder om jag få...   06-05-2008, 21:34
          Rosmarin   Jo precis, det är inte alltid lätt att leva som ma...   07-05-2008, 09:33
          mirjam   ang min text... kan katterna vara inne ett antal d...   07-05-2008, 19:33

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 06:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon