Själv har jag allehanda korsningar, de flesta har jag käckt fram själv! De ser trevliga ut och är trevliga och de värper bra! Vissa värper 6-7 ägg iveckan och andra ca 4-6 ägg i veckan, det räcker och blir över...har många grannar och bekanta som gärna köper ägg (mina är dyrare än "vanliga" köpe ägg men lite billigare än ekologiska ägg!) Faktiskt brukar de betala sig, inte alla månader men nästan! I vintras var första året som jag hade lite tillskottsbelysning (ett helt vanligt lysrör som fick vara tänt ett par timmar på kvällen) och även första vintern som jag var självförsörjande på ägg!
Om man vill ha egna kullar och inte har äggkläckare så rekommenderas att köpa iaf en eller två hönor av någon ras som är ruvningsbenägna. Dessa raser brukar värpa lite sämre, eftersom de "skrockar" emellanåt, men är bra mammor! De raser som värper mest brukar inte vara intresserade av ruvning alls! En bra äggkläckningsmaskin kóstar runt 3 500:- så några hönor som ruvar är klart billigare. Själv föredrar jag äggkläckare. Man kan pyssla med kycklingarna lite varje dag och får tama, lugna höns. Jag brukar faktiskt ha dem i en kaninbur inne i huset i ca 3 veckor innan de får flytta ut till en egen "inhägnad" i hönshuset.
Mellantunga raser är bra om man har mycket räv och vill ha hönsen frigående, de kan ofta flyga ganska bra och har större chans att undfly den otäcka röda. Små dvärgar sprätter inte sönder rabatterna så farligt och tar naturligtvis mindre plats och äter mindre mat!
Höns är så trevligt och intressant, köp nu!!