CITAT (Hannele @ 31-05-2007, 22:15)

Då pratar du om svarttaxi.
Hej Hannele,
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Jag har haft taxiföretag med ett tiotal anställda i Stockholm under ett antal år och de anställda hade endast provisionslön. det är det vanliga än idag. Det är otroligt sällsynt att någon skulle ha en månadslön alt. en fast grundlön. Ingen av de 90 bilar som var anslutna till samma växel som mina tre bilar hade det och ingen av mina kollegor som fortfarande kör bil/har taxiföretag använder sig av månadslön.
Normal får man 37 - 42% på inkört belopp och en normal dag (12 h arbetspass!) drar man in strax över 2 tusen inkl. moms, dvs ca 700 i bruttolön = ca 65:-/h. Inte så mycket.
När jag började köra taxi på 90-talet så sköntaxerades taxiförarna med 12% på lönen för det var det belopp som vi ansågs få i dricks, oavsett om vi fick det eller inte så fick vi skatta för det beloppet. Vet ej om det är så än idag.
Själv åker jag en hel del taxi i tjänsten idag och jag premierar god service, dvs hålla upp dörren (det är sällsynt idag), gå ur bilen för att välkomna mig (händer lite mer ofta), gå upp på min uppfart och lyfta in bagaget (sällan), inte köra som man stulet bilen (min erfarenhet är att den oftast är stulen...), dra fram stolen i framsätet så jag får plats (händer imellanåt), erbjuda mig en tidning etc.
Det jag inte premierar är:
- "stulen bil-körning"
- SMSa/prata i mobiltelefon när man kör bil
- köra i 120 km/h på 50 väg, inkl 90 km/h över fartgupp så att jag slår huvudet i taket....
- radio på hög volym
- dålig bilkörning
- sitta i bilen och vänta på att jag själv ska öppna bakluckan och lägga in bagaget (då står jag iof kvar utanför och tittar tills han masar sig ut ur bilen)
- krångel med kreditkörningar (när jag ska bli fakturerad av taxibolaget och det krånglar för han/växeln har glömt att registrera det som en kreditkörning.