CITAT (Gertie @ 08-09-2006, 14:51)

Sjukdomar? Svagheter? Livslängd???
Tror inte att det skiljer så mycket på olika raser.
Tror då hellre att det skiljer på olika linjer.
Om du vill ha en lugn katt; varför inte välja Perser
eller Exotic då?
Birma (som jag själv inte är speciellt förtjust i)
tillhör också de lite lugnare.
Kolla föräldrarna noga, temperament går ofta i arv.
Efter att ha varit ägare till två stycken Perser har vår familj bestämt oss för att avstå just den rasen inför nästa katt, som snart kommer på grund av den ena Perserns bortgång.
Anledningen till det är den absurda aveln som pågår inom Perser, en fullständig vansinnig avel som bygger enbart på människors iver att vinna utställningar och att få ha den "finaste" katten som jag mer skulle vilja kalla för missbildad. Numera när jag lärt mig betydligt mer än jag visste för 13 år sedan när vår första katt kom hem, är valet inte alls svårt längre. Att skaffa sig en Perser är sak samma som att stödja en avel som gör en katt missbildad på flera olika sätt, och ofta tyvärr även plågsam för individen.
Bägge våra katter, Totte och den nu avlidne Carrera har varit otroligt mysiga och omtyckta av alla i sin omgivning. Men tyvärr, eller rättare sagt vårt samvete säger att det hädanefter blir en annan ras är Perser, så därför kommer det snart hem en ny liten kille till oss och det är en Brittisk korthår, en blåing!