Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> kaktusar på väggen
          deborah
          Inlägg 09-05-2008, 17:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 11 795

Någon gång har jag sett en bild av en tavla med små kaktusar som hängde på en vägg, så att kaktusarna pekar rakt ut. Nu vill jag göra en egen, men jag kan inte riktigt komma på hur jag ska fästa kaktusarna på underlaget?

Jag tänker att man får ha en låda som är ca 1,5cm djup, och breda ut kaktusarnas rötter på bredden snarare än på djupet. Lådan får ha håll i botten så att man kan ta ner den ett par gånger om året och helt enkelt hälla vatten i den, vänta tills det runnit ut och sedan hänga upp den igen.
          Men hur ska kaktusarna fästas? En tanke är ju att man helt enkelt packar dem så tätt att de håller fast varandra. Annars kan man kanske ha nått metallnät av något slag? Eller snurra ståltråd ett par varv kring rotfästet på varje kaktus och fästa i botten på lådan?

Någon som kan hjälpa mig med lite bra idéer?

Är det förresten någon som vet hur länge de där färgglada "huvudena" som brukar finnas på sådana där små billiga kaktusar sitter kvar? Om de ens trillar av?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 09-05-2008, 21:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

De är påympade så de trillar inte av. Det är faktiskt kaktusar som saknar klorofyll och därför måste ympas på andra för att överleva. Kaktusars rötter är mycket svaga, så pilla inte på dem i onödan. Jag skulle nog satsa på nät om jag var du. Men å andra sidan lär de inte fortsätta växa rakt ut, utan så sakteliga svänga uppåt och då kommer det att se konstigt ut.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon