Hej!
...Vet du en sak, Dallepistolen...?
Det kanske är mycket som man inte bör... ..och det är kanske mycket som man inte ska...
Jag är en urusel amatör som bara vill och vill och vill... Jag blev av med mitt växthus 1991, genom en separation. Efter det håller jag bara på i den mån jag kan... Blev uppväxt med hobbyväxthus efs min mamma älskade det... Min mamma (som var född på bondgård) sa alltid till mig, att det man odlar i växthus växer bara/mest ovan jord... Alltså, vill man odla morötter, så odlar man inte dessa i växthus, efs. de växer under jord. Det blir således mer blast än morötter, om man odlar dessa i växthus...
Vad gäller sallad m.m. (växer ju ovan jord) så visst går det att så. Och visst bliiir det sallad. MEN det blir inte lika vackra salladshuvuden som om de växer på friland. Bladen blir "sladdriga" efs de växer så fort... -men visst går det....
Samma med dill, den blir väldigt lång och gänglig. Men det smakar dock dill....
Jag föreslår att du gör både och. Det du sår i växthuset kommer du att få ganska snabbt, medan det du sår på friland kommer att komma senare...
Jag har själv gjort dessa metoder i växthus, även om det andra är att föredra.
Jag känner bara, att just nu så vill Du så mycket. Testa lite hit och dit vet-jag.
Du ska se att det blir bra!
|