Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturdamm, En damm som sköter sig själv
          Tigris
          Inlägg 19-04-2008, 17:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 7 464

Hej!

Jag undrar om det är någon som har anlagt en naturdamm någon gång? Jag är lite inne på ett sådant projekt i vår, sommar men jag vet inte riktigt hur det går till! Är det någon som har några bra tips så skulle jag vara tacksam. Vad ska man ha för växtlighet o.s.v.

MVH Tigris

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Einar
          Inlägg 19-04-2008, 22:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 442

Om du vill ha en damm utan filtrering och hela kitet, gör du klokt i att skippa fisk. Har du naturligt till- och frånflöde, kan det fungera ändå, men då gäller andra regler för t ex koi.

Mvh,
          Einar

Citera
          Nilsdotter
          Inlägg 10-05-2008, 17:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 15 962

CITAT (Einar @ 19-04-2008, 23:32) *
          Om du vill ha en damm utan filtrering och hela kitet, gör du klokt i att skippa fisk. Har du naturligt till- och frånflöde, kan det fungera ändå, men då gäller andra regler för t ex koi.

Mvh,
          Einar

Jag har en sådan naturdamm som ni pratar om. Ca 150 m2 skulle jag gissa på. Vi har ganska sankt på vår mark och grävde ett hål på vinst och förlust. Inloppet kommer från dreneringen av en gammal oanvänd brunn och utloppet är ut i skogen. Med andra ord inget större flöde. Dock fyllde sig hålet fint och nu efter 4 år har vi ett fantastiskt djurliv. Salamandrar, trollsländor, grodor mm. I år hällde jag i ett gäng guldfiskyngel från en bekants damm, de har dock en ganska ordinär miniträdgårdsdamm och inga grodor eller salamandrar. Vad menar du, Einar, med att man inte bör ha fisk i. Har jag gjort något tokigt? Går det inte att ha både grodor och fisk? Eller vad då? Jag är verkligen nybörjare på detta och vi gör det mest på känn. Desutom har jag nog lyckats få in blodiglar - är det dåligt? Svarta miniålar med sugkopp bak. Verkar ganska läskiga. Dessutom undrar jag om någon har ett bra knep för att begränsa trådalger. Det är ett evigt håvande för att inte hela dammen ska täckas.

Citera
          Grönberg
          Inlägg 11-05-2008, 10:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 15 902

CITAT (Nilsdotter @ 10-05-2008, 18:17) *
          Dessutom undrar jag om någon har ett bra knep för att begränsa trådalger. Det är ett evigt håvande för att inte hela dammen ska täckas.

Jag brukar slänga i en jutesäck fylld med halm i min damm, det tar ca 2 veckor sen är dammen kristallklar, min damm är på 10 m³, så det är bara att multiplicera.
          Det funkar med torv också.

Redigerat av Grönberg: 11-05-2008, 10:09

--------------------

Citera
          poyboy
          Inlägg 11-05-2008, 21:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 3 820

CITAT (Grönberg @ 11-05-2008, 11:08) *
          Jag brukar slänga i en jutesäck fylld med halm i min damm, det tar ca 2 veckor sen är dammen kristallklar, min damm är på 10 m³, så det är bara att multiplicera.
          Det funkar med torv också.

Hejsan. Lånar denna tråd lite då jag har en damm på ca 10 kubik med koi och lite guldfiskar i.
          har ett uv.ljus anläggning + bra pmp med filter, men har ändå problem med grön/trådalger...
          Dammen ligger i alldeles för mycket sol...

Har läst på forumet att halm ska funka? Stämmer det verkligen?

tacksam för svar...

MV//Richard

--------------------
          Länk till mitt fotoalbum:

http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon