CITAT (Orkidétjuven @ 12-05-2008, 17:03)

Frågan är hus pass tålig den är här även om den klarar ngn kylig natt i Florida. Även om frostnätter förekommer där så är det ju normalt sett minst 15 grader som kallast och det är under Januari och då är de ju många ggr uppdrivna där. Men nu har vi ju haft toppenväder sista veckorna med

och jag har slängt ut allt på balkongen med med uppsikt dock.
Paraplyaralian är dessutom populär i florida hos fjärilar när den blommar.
Kanske kan vara ngt för svenska fjärilar med

på ett Amerikanskt forum visade dom bilder på snö och nära 0c i Miami ,, vilket gjorde att flertal cocus palmer den vinter dog . dock är det ovanligt men dock har det hänt . lika så på slutet av 70talet hade Homestead kyligt väder med snö . Tallahassee har ju också kyligt med en medel under natten +3c +5c på vintern . dock ligger det i norra delen . enligt usa härdighest karta kan syd florida få så lågt som +5c och norra få så lågt som -9c . men även om dom har kyliga nätter har dom ju oftast både soligt och varmt under dagen .
har denna växt bara vant sig (blivit avhärdad ) så tål den även någon enstaka natt med lågtemp . men som jag skrev innan bör man nog inte utsätta den för kyligt väder slutet på säsongen då den ska in i värmen igen på vintern . och absoult inte frost ,, vilket kan skada den här då det är skilda klimat . men dock läste jag enligt en sida från usa ( då får man ju läsa efter deras klimat ) så tål den ''där'' neråt -6c utan större skador och växer i sådant klimat där som får så pass låg temp .