Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturdamm, En damm som sköter sig själv
          Tigris
          Inlägg 19-04-2008, 17:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 7 464

Hej!

Jag undrar om det är någon som har anlagt en naturdamm någon gång? Jag är lite inne på ett sådant projekt i vår, sommar men jag vet inte riktigt hur det går till! Är det någon som har några bra tips så skulle jag vara tacksam. Vad ska man ha för växtlighet o.s.v.

MVH Tigris

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 11-05-2008, 08:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Fiskarna kommer att äta upp alla grod och salamanderyngel, så de kommer att på sikt försvinna. Dessutom kommer fiskarna att rota runt i botten och göda dammen rätt rejält, så vattenkvaliteten kommer inte att bli den bästa framöver. Blodiglar finns naturligt där det är sankt och fuktigt redan innan man gräver dammen. Ingen fara med dem alltså, men otrevliga när de fäster sig på benen.
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 11-05-2008, 08:26

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Nilsdotter
          Inlägg 12-05-2008, 20:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 15 962

CITAT (Christer i Falköping @ 11-05-2008, 09:26) *
          Fiskarna kommer att äta upp alla grod och salamanderyngel, så de kommer att på sikt försvinna. Dessutom kommer fiskarna att rota runt i botten och göda dammen rätt rejält, så vattenkvaliteten kommer inte att bli den bästa framöver. Blodiglar finns naturligt där det är sankt och fuktigt redan innan man gräver dammen. Ingen fara med dem alltså, men otrevliga när de fäster sig på benen.
          Christer.

Detta lät ju lite trist, men fiskarna är ju som sagt redan isläppta. Man kanske kan försöka fiska upp ägg och föda upp i en separat liten damm för senare överföring till den stora. Grodägg kan jag identifiera (och de finns i sådana obscena mängder under våren) men är det någon som vet hur salamandrarnas ägg ser ut? Liknar de grodornas? Jag har även lyckats håva upp en sorts avlånga "gelekorvar" ca 3 cm med små prickar i. Kan det vara salamanderägg eller är det ytterligare något annat djur.
          Blodiglarna får jag väl lära mig att uppskatta, men lite läskiga är dom. Jag kommer ju att tänka mig för innan jag vadar ut i sommar för att dra upp lite vass. Det blir till att låna vadarbyxor.
          Jag har inte provat halmtricket för att komma till rätta med algerna men ska genast. Dock fick jag för mig att det var halm från korn som ska användas - kommer dock inte ihåg var jag läst detta. Men ni menar att det går bra med vilken halm som helst, eller? Skulle ju förenkla anskaffandet. Är detta riskfritt för djurlivet?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon