CITAT (Eva Swahn @ 24-03-2004, 10:10)
Till Fredi (och andra som kan Skånes geografi) - jo du, jag kollar allt Hässleholms kommun. Att Hässleholm har varit ett - i mina ögon - riktigt trist ställe. Men alla ställen har utvecklingspotential det behövs några glada entrepenörer och en anda bland politiker att vilja vända bilden. Titta bara på Hässleholms kommuns hemsida!
Andra kommuner som jag letar hus i är Osby, Östra Göinge, Örkelljunga, Kristianstad, Bromölla (här är det fint vill jag lova!) Älmhult, Olofström, Sölvesborg. Dessa kommuner har mer eller mindre nära till utmärkta kommunikationsleder. Som exempel: jag kommer snabbare till Köpenhamns centralstation om jag bor i Osby än om jag bor på - det geografiskt närmare - Linderödsåsen eller Österlen. Genom Osby går Södra stambanan t.ex. andra bra kommunikationsorter är Hässleholm (igen!), Kristianstad.
Jag tycker att politikerna ska satsa på utbyggnaden av tågnätet. Det är otroligt viktigt för att "hela Sverige ska leva" och för vår miljös skull. Bind ihop landet fysiskt med tåg och "mentalt" med Internet, så kommer inga orter att känna sig eftersatta och begreppet "bonnläpp" bli musealt.
Om du inte varit i Hässleholm på länge så rekommenderar jag ett besök. De flesta som kommer till Hässleholm blir numera positivt överraskade. I påsk skall det till och med bli konstrunda i trakterna. Kanske ett lämpligt tillfälle att se sig runt i Göingebygden?
Hässleholms fördel vad gäller kommunikationer jämfört med de andra orterna du tar upp är att ALLA tåg på stambanan stannar i Hässleholm.