CITAT (LadyG @ 15-05-2008, 12:58)

Vården har en pyts pengar som ska räcka åt alla som behöver. Den pytsen pengar är våra skattemedel och till den pytsen ska alla köa på lika villkor. De med störst behov kan få gå före dem med mindre behov. Andnöd går före benbrott, för att ta ett konkret exempel.
Att köpa sig en försäkring (där kostnaden för försäkringen tillfaller försäkringsbolaget, inte vården) för att komma före i kön är inte rättvis emot dem som kanske har större vårdbehov men inte är lika välbärgade.
De enda jag tycker ska ha rätt att gå före är de som faktiskt kan dö om de inte får vård snabbt, t ex hjärtpatienter, cancersjuka osv. Vi andra, som inte lider av livshotande sjukdomar, vi kan faktiskt vänta på vår tur. Det gäller alla tycker jag, oavsett plånbok.

Precis så ser jag det också

CITAT (Lena i Torslanda @ 15-05-2008, 12:29)

Dessutom - för att få teckna en privat försäkring så måste du vara helt frisk, annars blir du inte godkänd. Inga sjukdomar eller skador som försäkringsbolaget bedömer kan generera för mkt åtgärder på sikt då blir det tilläggsklausuler som innebär begränsningar i försäkringen. De som alltså har störst/mest frekvent behov av sjukvård, de med kroniska sjukdomar t.ex, kommer att stå utanför försäkringssystemen och vara helt hänvisade till offentlig vård.
Varken min son (26) eller min svärdotter (24) tilläts teckna liv/sjukförsäkring.
Hon har för högt BMI och han har vårdats för magsår för 10! år sedan.