CITAT (henriks @ 18-05-2008, 15:48)

Jag kan naturligtvis inte uttala mig om när eken var "barn" men de senaste sisådär 25 åren har jag minnen av den, och den var stor redan då.
Här finns ganska mycket ek runt omkring, och det har även tagits ner en del. Jag har aldrig sett årsringar på 6mm på en ek. Vanligen behöver man en nål om man ska räkna årsringar.
Så du menar på fullt allvar att en snabbvuxen asp är hårdare än en gammal ek?
skulle inte tro det...
Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt.
En timmerek, i skogen, huggs efter ca 140-150 år och är då 70-80 cm. då ligger medelårsringen runt 2,5-3 mm. Kan du accepera att ett träd som står fritt, har större krona, får gödsel, ej behöver att satsa på höjdtillväxtkan ha dubbelt så stor diametertillväxt..?? I Frankrike har man större kvalitetskrav på ek än vi har här i sverige. Där vill man ha max 2 mm årsringsbredd. Man gallrar därför mycket försiktigt så ekarna har små kronor. de huggs vid 200-250 års ålder och 90-100 cm i brösthöjd. Du hittar ganska ofta undertryckta ekar här i Sverige men oftast sköts de inte rätt.. dessa har ofta årsringar på 1-2 mm.. En undertryckt ek med samma ålder som din kan vara 20 m hög och 15-20 cm i brösthöjd. Kronan upptar kanske 15 % höjden och kan liknas vid en av grenarna på din ek.. Din ek kan ha 10-15 ggr större krona!!!!!
Jämför med en gran som står fritt och en som står i skogen. Hur växer dom??I en vanlig granplantering syns det bäst.. De härskande träden är ofta av dubbel diameter jämfört med de undertryckta. Om du ser en stubbe efter en ek som stått öppet så gå dit och titta.. Du kommer att bli överraskad.
Nej du missuppfattar mig ang hårdhet. Asp är inte hårdare än ek men...
En snabbvuxen asp är hårdare och tyngre än en långsamvuxen asp. Jämför inte mellan olika lövträdsarter utom bara inom en art.
Ju snabbare ett lövträd växer destå högre densitet blir det i sommarveden.
Redigerat av Stella-Polaris: 18-05-2008, 15:33