Om jag var du skulle jag låta dem torka upp ordentligt och vattna ungefär hälften mot det vanliga en period, för de ruttnar ganska lätt. Ta bort allt som är ruttet och gult och kruka om dem om det är väldigt illa. På mina stora lägger jag ett tjockt lager akvariegrus som gör att det inte torkar ut och så vattnar jag var annan, var tredje vecka. Kör ett finger genom gruslagret och känn efter om du är osäker. Gruset hindrar också att det börjar ruttna ner i från. Det skiljer sig både mycket och lite mellan aloesorterna, men de där "vita fläckarna" kan man nog säga är karakteristiska för barbadensisen. Men det finns randiga, prickiga, fläckiga, helgröna etc. Det är sant att de flesta aloesorter innehåller läkande ensymer, men det är högsta koncentrationen i barbadensis. I Usa håller man ett jättelager av torkad (man torkar och pulveriserar gelét)barbadensis i händelse av kärnvapen krig eller -katastrof. Verkan i torkad form är också mycket lägre an färsk gelé. Tesa! Om du ger din "slitna" aloe ny jord, större kruka och låter den fira semester utomhus i sommar brukar de bli jätte fina som tack. Roligt med så många aloeintresserade! Jag har två andra aloe som jag kan dela med mig av om någon är intresserad, en "randig" och en med små hårda vita prickar och böjda blad. Jag kommer att vara borta ett par dagar nu, men maila mig så ser jag när jag kommer hem. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|