Just nu har jag ett tjugotal drakar som ska in i ugnen de ska till Gräfsnäs medeltids marknad i mitten av juni, ni är välkomna att åka dit och se hur de kommer till i sista glasyr bränningen på plats. Vi kommer Raku bränna dem på lördag och söndag 14-15 juni vid den lilla kvarnen. Tyvärr står de på jobbet men jag ska ta en bild på dem så snart som möjligt... Man kan använda just dessa som lyktor eller rökelse hållare om man vill de är helt ihåliga. De lite söta, naiva med roliga miner och detaljer som drak-ungar meningen är att de ska vara lite kul för barnen men jag säljer många av dessa även till barnsliga vuxna.
Givetvis gör även mer verklighets trogna i olika temperament. Jag har fullt med drakar hemma i trädgården en ilsken i öst vid muren och tre stycken som härjar i växthuset Nu gör jag inga på beställning utan de dyker upp när jag börjar skapa dem -så ibland vet man inte vad det blir.
Och eftersom jag är inte den aktiva keramikern i mitt levebröd utan jobbar som keramik/estet lärare och min större sysselsättning är inom konst och måleri.
Trädgården är min stora passion i livet där jag finner lugn, trygghet och energi. Jag flyttar helt enkelt dit ut så fort det är möjligt. Där finns mycket annan keramik fast inte massa djur och så utan mest hängande lyktor, grunkor och fågel-bad.
|