CITAT (KURT @ 19-05-2008, 06:27)

Om du hade brytt dig om att läsa svaren, så hade du ju sett att du just fick rådet att ta bort trädet. Om du är orolig för att det skadar huset så blir det knappast bättre av att du bara sågar av det och inte tar bort det helt.
Jag medger att mitt svar var lite surmulet, loggade faktiskt in för att redigera det till en trevligare ton, fast det går inte nu eftersom du citerat det i sin helhet. Jag läste alla svaren, mer än en gång, och reagerade dels på att jag fick råd som inte var relevanta (dvs den svarande hade missat delar i frågan), dels på vissa svar som var väl tillrättavisande. Att kalla andras uttryckssätt för 'fånigt' är ganska ohövligt. Jag kan lova dig att när motorsågen åker fram så kommer trädet att bli 'tuktat' så det räcker och blir över. Sen att andra använder, och tolkar, ordet tukta på sitt eget sätt, tja, så är det med språket.
Vidare kan jag säga att det inte blev någon radikalkapning sist, utan en mer modest misshandel av grenverket. Nu funderar jag åter på åtgärd, men isåfall närmast en total borttagning, definitivt ingen liten buske. Skall dock fundera vidare - det tar lång tid att få tillbaka om man skulle ångra sig.
Fördelar med trädet:
- det finns där redan
- ger insynsskydd från ett par grannfönster
Nackdelar:
- står dumt till
- jag är allergisk mot björk