Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur/när skära ner björk (rejält), Hur/när skära ner björk (rejält)
          kamrate
          Inlägg 01-10-2006, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 908

Hej,

vi har precis flyttat till ett litet gathus med bakgård, och där finns en björk som breder ut sig lite för mycket. Jag tänkte klippa/kapa/såga ner den rejält och ha kvar en stam som kan få breda ut sig till en buskform i 1,5 metersnivå sisådär.

Kan man ge sig på den nu, el skall man vänta tills den tappat löven? Vi bor i Lund i Skåne skall kanske tilläggas..

mvh

Kam

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kamrate
          Inlägg 18-05-2008, 23:18
          Länk hit: #2

Medlem

Låt mig förtydliga:
          Gathus i Lund = *liten* baksida. Det finns inte plats för några maffiga tiometersbjörkar. Att ett dåligt träd skulle sänka husets värde kanske stämmer i stora villaträdgården på 1000 m2, men här sågas trädet ner innan det blivit så stort.

Trädet står dikt an mot en byggnad. Det är därför intressant att tukta det (jag använder termen med flit) så att det håller sig där jag vill att det skall hålla sig. Det är mindre intressant om det blir en traditionellt 'snygg' björk.

Redigerat av kamrate: 19-05-2008, 07:32

Citera
          KURT
          Inlägg 19-05-2008, 05:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (kamrate @ 18-05-2008, 23:18) *
          Skönt med alla förståsigpåare som uttalar sig så negativt utan att öht veta hur det ser ut på plats. Låt mig förtydliga:
          Gathus i Lund = *liten* baksida. Det finns inte plats för några maffiga tiometersbjörkar. Att ett dåligt träd skulle sänka husets värde kanske stämmer i stora villaträdgården på 1000 m2, men inte här. Dåligt träd sågas bort, problemet ur världen.

Trädet står dikt an mot en byggnad. Är det OK för panelen om jag sågar av det, eller måste jag vänta tills huset tar lite skada först?

Om du hade brytt dig om att läsa svaren, så hade du ju sett att du just fick rådet att ta bort trädet. Om du är orolig för att det skadar huset så blir det knappast bättre av att du bara sågar av det och inte tar bort det helt.

Citera
          kamrate
          Inlägg 19-05-2008, 07:29
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (KURT @ 19-05-2008, 06:27) *
          Om du hade brytt dig om att läsa svaren, så hade du ju sett att du just fick rådet att ta bort trädet. Om du är orolig för att det skadar huset så blir det knappast bättre av att du bara sågar av det och inte tar bort det helt.

Jag medger att mitt svar var lite surmulet, loggade faktiskt in för att redigera det till en trevligare ton, fast det går inte nu eftersom du citerat det i sin helhet. Jag läste alla svaren, mer än en gång, och reagerade dels på att jag fick råd som inte var relevanta (dvs den svarande hade missat delar i frågan), dels på vissa svar som var väl tillrättavisande. Att kalla andras uttryckssätt för 'fånigt' är ganska ohövligt. Jag kan lova dig att när motorsågen åker fram så kommer trädet att bli 'tuktat' så det räcker och blir över. Sen att andra använder, och tolkar, ordet tukta på sitt eget sätt, tja, så är det med språket.

Vidare kan jag säga att det inte blev någon radikalkapning sist, utan en mer modest misshandel av grenverket. Nu funderar jag åter på åtgärd, men isåfall närmast en total borttagning, definitivt ingen liten buske. Skall dock fundera vidare - det tar lång tid att få tillbaka om man skulle ångra sig.

Fördelar med trädet:
          - det finns där redan
          - ger insynsskydd från ett par grannfönster

Nackdelar:
          - står dumt till
          - jag är allergisk mot björk

Citera

Inlägg i den här tråden
          kamrate   Hur/när skära ner björk (rejält)   01-10-2006, 14:07
          kerstin z5-6   Det går inte .. dvs att få en björk snygg på det v...   01-10-2006, 15:25
          kamrate   Mja, nu är det så att det inte riktigt går att bar...   01-10-2006, 15:51
          Eva 33c   Egentligen håller jag med Kerstin, jag har inte se...   01-10-2006, 16:27
          kamrate   Jag provar det, så får vi se vad det blir av det...   01-10-2006, 16:38
          Cilla   Lycka till! Här är andra typiska resultat av k...   01-10-2006, 23:56
          Hannele   Tja, man ska alltid ha höga ambitioner. :) Bäst...   02-10-2006, 08:29
          Cilla   Som synes är björken på Hanneles bild aldrig ...   02-10-2006, 15:54
          mightyT   Kapa den inte! Det är verkligen inte bra på nå...   02-10-2006, 17:21
          Karrolina   Jag håller med Cilla och MightyT! Flera av v...   02-10-2006, 18:22
          Henrik_   Håller mer er som skrivit tidigare, dessutom är Bj...   02-10-2006, 18:44
          Big Gardener   Det gäller i princip alla träd att det är väldigt ...   02-10-2006, 19:40
          embees   Jag medger att mitt svar var lite surmulet, loggad...   19-05-2008, 07:42
          kamrate   Om du tar bort björken, så har du ju ett ypperligt...   19-05-2008, 09:38
          Stella-Polaris   Många träd har sovande knoppar i barken. Om trädet...   19-05-2008, 08:41
          Fågelvägen   OK, jag förstod att björken är din och du själv br...   19-05-2008, 13:08
          Cilla   Som jag förstår det tycker du björken är propblema...   19-05-2008, 13:09

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 05:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon