SyrénJag har en helt fantastisk ädelsyrén som är minst 40-50 år gammal och som måste tas bort snart för den står väldigt dumt till. Men jag vill försöka få fram "kopior" först... (jag ska visa bilder så snart den har slagit ut)
Förra året försökte jag med halvmogna sticklingar som jag tog i juli och de dog visserligen inte men de hade inte fått en enda tillstymmelse till rötter 2 månader senare så jag gav upp och slängde dem. Nu har jag en ny bok - Creative Propagation av Peter Thompson och i den rekommenderas mjuka sticklingar för syrén. Jag har gjort som det står i boken och tänkte berätta om det här:
Sticklingarna ska tas på morgonen. Jag klippte strax under 4:e bladparet och drog försiktigt av de två nedersta bladparen och satte dem i såjord blandad med stenflis. Jag använder mina smågodislådor, vissa passar som lock utanpå andra. Dessa sticklingar är mycket ömtåliga för uttorkning, för hög eller låg värme och måste ha solljus för att överleva då de inte har någon lagrad näring. De ska få rötter ganska snabbt eftersom busken växer mycket fort just nu och cellerna delar på sej väldigt fort. De måste hållas ständigt fuktiga så jag kommer att spraya dem med vatten en gång om dagen och ha locket på hela tiden.Jag har ställt dem i ett söderfönster men jag ska skugga dem lite under soliga dagar.
Nu ska jag pyssla om dem och hålla tummarna för att det ska gå bra!
Så här ser det ut:
syrenstickling.jpg ( 31.86k )
Antal nedladdningar: 130
syrensticklingar.jpg ( 28.28k )
Antal nedladdningar: 78
Redigerat av *Ulrica*: 19-05-2008, 09:53