Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> plommonträd - vildskott? Ta bort, isf hur, Plommonträd runt vilket det växer sly. Hur ta bort?
          kamrate
          Inlägg 18-05-2008, 23:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 908

Har ett gammalt plommonträd runt vars rot det växer ngt slyliknande med törnen. Liknande blad som plommonträdet fast mindre.

Har läst mig till att det nog är s.k. vildskott, och tror mig ha förstått att man skall ta bort dem. Jag kan förtydliga med att jag gärna *vill* ta bort dem då de är i vägen.

Frågor:
          - Är det rätt uppfattat att man kan och bör ta bort dem?

- Några råd om själva borttagandet? När som, t ex nu i maj, eller annan tid? Såga? Klippa? Något att tänka på?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-05-2008, 13:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jo, det är ett känt problem och det är körsbärsplommon Prunus cerasifera som kommer. Man skulle önska att det för plommon kunde hitta ett annat underlag som inte rotskottade sig så väldigt! De utvecklas inte överallt, men på många ställen.

Visserligen är körsbärsplopmmon både vackra små träd elelr buskar med goda frukter, men det brukar bli skogar av dem.

Själv skär jag ned dem till marken två gånger per år. Har man plan gräsmatta kan man göra det med gräsklipparen, men då måste man ha klippt ned det vedartade först under gräsklipparnivå. Och sedan klippa ned det innan september någon gång, för då börjar skotten förvedas.

Annars spelar det ingen större roll när man gör det. Jag klipper för hand när det blivit för skogigt, men helt tröttar man inte ut skotten. Särskilt inte om man låter dem utvecklas lite då och då.

Att gräva upp kan kanske hjälpa på något ställe men då är det ju också moderträdets rötter man gräver upp. troligt är att det kommer att svara med nya rotskott på något annat ställe medan man också skadat moderträdets rötter.

Kommer skotten upp på ett ställe där det kan få växa ett litet lågt träd eller ett buskage rekommenderar jag verkligen att behålla det där. Frukterna är mycket goda och det är härdiga träd som dessutom blommar lite senare än kulturplommon och därmed lättare blir befruktade. Stammarna på dessa när de får bli träd är mörkt kastanjefärgade och blanka på vintern.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 04:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon