Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjortron, Vilka sorter finns och var finne dessa...
          beginner
          Inlägg 23-05-2008, 21:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 16 201

Jag bor i zon 1 och har tänkt försöka mig på att testa hjortron. Men vilka sorter finns det och var får man tag på dessa. Har hört talaes om en sort från Finland som heter NYBY (tror jag). Finns ju även en från Reese Handelsträdgård men vilka fler finns. Nån som vet mer om de Ryska sorten? Och hur odlar men dem? Har hört att man kan sätta dem i torv i kruka. Hur stor kruka (djup) behöver man till en 5 plantor?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 24-05-2008, 20:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag köpte mina hjortronplantor här :

http://www.peuraniementaimitarha.fi/index....=6_39&la=fi

förra sommaren.

Jag beställde nog 30 plantor ,de säljer plantor i 10-pack med två han-plantor och 8 hon-plantor.
          Leveransen gick fint och det hela kostade... var det 800 kr ?
          Plantorna 150 kr/ 10-pack och leveransen 400-500 kr

Vi grävde trekvadrat stora " damm" ( kanske 40 cm djup ?) och lade en damm-duk på botten .
          Några dräneringshål längst kanterna ungefär 10 cm från toppen och en pyramid av sten i mitten och ett hål på toppen på den ( toppen ligger lite under ytan ), så att det hela skulle inte bli dränkt .

Sedan hällde vi i massor med torvmull... 1kubik i 50 l -säckar, 20 st eller något åt det hållet.

Att vattna det hela tog väl en timme , torven suger ju i sig .

Sedan var det bara att plantera och förra sommaren skötte ju vattningen fint, allt var överdräkt hela sommaren. i värsta tiden hade vi vatten över hela gräsmattan som ett risfält , men allt klarade sig!

Det tog tid på våren innan något syntes , men nu finns det fina blad och några små nykomlingar finns med.

Det ska ta ca. 3 år att 10 plantor täcka en kvadrat. och då får man kanske 1 kg hjortron / sommar wink.gif

vi bor i zon 2

Lycka till med dina odlingar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon