Haha, får jag bara lägga in en grej, jag har hela morgonen gått runt och varit avundsjuk på folk som skriver på forumet ifrån skåne som faktiskt har möjlighet att ha granatäppelträd på gården, det är ju helt och håller ofattbart. Inte avundsjuk enbart på ett bittert sätt, utan även sjukt beundrande över hur mycket möjligheter dom har med sina trädgårdar. Själv har jag fraktat ett granatäppelträd från italien som sen dog direkt den kom hem för att den hade fått köldskador på flyget eller nåt, eller så levde den helt enkelt aldrig. Men sen nu så råkade jag se den här tråden, och då måste jag ju bara skratta åt mig själv och allting. Min frys har hjortron från flera år tillbaka eftersom att ingen hinner äta upp förra årets innan det plockas in nya, det är liksom bara något man äter till filen på morgonen, ingen big deal, kunde lika gärna ha vart smaksatt fil med jordgubbskemikalier, men när jag ser att ni har använt åttahundraspänn på trettio plantor så fattar jag att det måste vara samma sak! Ni har granatäpplen, jag har hjortron. Fan, man kanske skulle vara lycklig för det man har egentligen. Fast det är ju kul att prova andras saker också, att försöka knäcka zonerna är ju ett hel kul arbete. Det är rätt lustigt att sverige är så himla avlångt ändå, att det är så stor skillnad, jag menar, jag bor ju ändå bara i Umeå, det är ju som inte högst upp, och ni zon 1-2.
Men lycka till med hjortronen, jag kan föreställa mig att det är kul att ha på gården om man inte får det som jag får, på samma sätt som jag just nu drömmer om möjligheten att kanske få ett äkta biggarå träd i växthuset. (världens lyx i jämförelse med surkörsbären jag har i trädgården) Ha det så bra! /Judit
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|