(ok hinner inte läsa allt)
Jag är tefantast, där jag praktiserar är jag huvudansvarig för teavdelningen, jag har hållit en föreläsning om te, och jag kan dricka många tekanoor per dag

(min första instinkt var att rätta dig att rött te egentlige inte är te utan rooibus men det var radan gjort sorry är lite pedantisk när det gäller te)
anledninge till att du inte tycker om grönt te kan vara för att du brygger det fel. Grönt te ska INTE bryggas i för hett vatten omkring 70 grader är det normala (fråga i din tebutik vad som är optimalt för just din tesort) brunkullas gröna kräver ca 70 gradigt vatten för det blir lätt "bränt" (vet ej vad jag annars ska kalla det) grönt te blir också gammalt fortare än svart te och när grönt te blir gammalt smakar det lätt hö, se till att du köper ditt te där dom säljer mkt så dom inte kan ha det på lager längre men te håller bättre i stora mängder så det är ändå ok i många tebutiker. brygg inte teet för länge grönt te ska brygga mellan 30 sek och 2 min INTE mer då blir det lätt beskt (som nybörjare kan man ta och brygga den första koppen grönt te i 30 sek och sen slänga bort det vattnet och börja om på nytt altså om du använder tesil)
få se nu jag gillar inte svarta teer längre nu när jag vet hur bra grönt te kan smaka

men en smak kan jag med och det är den indiska (och vissa ställen i afrika) traditionella teet Chai (som jag dricker nu medan jag skriver) när det gäller gröna teet blir jag mer och mer traditionell, tex älskar jag Matcha som är de malda tebladen som används i den japanska tecermonin, Gen Mai Cha är också gott (japanska traditionellt med puffat ris i). vitt te är gott men det kan dra längre än grönt (upp till 10 min) innan man får smak i men det är lyxigt att köpa det ibland. Oolong är nog det närmaste jag kan komma svart te (förutom vissa sorter som Chai och lapsang) som jag tycker är gott.
ah hinner inte mkt mer (ps jag tror du gillar brunkullas gröna jag med det verkar som en sort för dig glöm inte att brygga den rätt så du får det optimala innan du bestämmer dig om det är gott eller inte)
CITAT (Huggorm @ 24-05-2008, 22:26)

Nationaldryck vet jag inte, men vart man än går så sticker dom en kopp chai i handen på en. Enda the jag dricker, jag blev tvungen att lära mig tycka om det och efter ett tag var det inte så illa faktiskt. När det är riktigt gjort bränner det lite i halsen efteråt, och så skall det naturligtvis vara gjort på mjölk och inte vatten.
Jag brukade välja indisk frukost med chai och indiskt bröd i stället för kontinental med kaffe och toast. Då sken alltid servitören upp, dom var stolta över det indiska. Engländare man träffade tyckte däremot chai var hädelse

faktiskt så räknar dom te som sin nationaldryck, Chai betyder te på indiska om jag minns rätt (Cha är te på kinesiska och japanska) och den ska drickas söt med mjölk i den enda tesort jag dricker mjölk i
PS dricker gärna mitt te i en skål med teet i vattnet löst

fast det funkar inte med svart, men grönt och oolong funkar det
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.