Nu har jag gått och tänkt och skrattat åt det här ett tag och så kom jag på en sak, det första jag tänkte när jag såg den här tråden var, men hallå, det går inte att odla hjortron i trädgården! sen kom jag på att jag i en tråd för ett tag sen frågat om tips om alla mina exotiska växter. Jag fick härliga svar om allting förutom en sak, det var mandel. Det sa han som hjälpte mig att det går inte att ha i kruka, den måste vara på friland. Däremot apelsin, kaffe, banan, you name it, funkade hur bra som helst i umeå om man försökte härma deras ursprungsförhållanden. Det var ju såklart för att han var så van vid att ha mandel i trädgården. Men nu kände jag mig lite dum som tänkte så så jag tänkte att jag borde hjälpa er istället. jag vet inte hur mycket folk i söder vet om hjortron, ni kanske tycker att mina tips är självklara och att jag typ fördummar er, eller så är det bara norrländskttankegods som inte tar sig ner dit. I alla fall, hjortron växer på speciella ställen. Det är lite som svamp, alla har sina speciella hjortron ställen. Hjortron växer oftast på myrar, men jag har läst att man kan fixa någon låtsas mark med hjälp av rhododendronjord eller torvjord. Dom ska ha massvis med vatten. Hjortron blommar efter en kyl period som helst ska ligga mellan 0,5 och 4 minus grader, men om ni hade hittat någon söder variant så kanske det inte stämmer på dom. I fjällen blommar hjortronen på snön ofta. Om man får bra mark kan det bli hur mycket hjortron som hellst, då sprider dom sig som attan, som med smultron. det kanske är en bra idé att ha ett område där man försöker efterlikna myrmark. Då sprider dom sig säkert om dom trivs. Nu när jag tänker på det så förstår jag ändå att det måste vara häfftigt, jag har en japansk del i trädgården, men det kanske är lika häfftigt med en norrländsk hjortron / myr del i trädgården.
Läckert att kunna plocka hjortron i trädgården också, jag kanske skulle prova det här själv om jag inte lyckas med mina granatäppel planer. /Judit