Kompisröstning, tja, visst finns det folk som röstar med nationaliteten eller kulturella identiteten som tyngsta argument (säkert många svenskar i norge som röstar på Sverige, etc), eller så gillar närliggande länder/kulturer kanske grannländernas musik. Nåt "östblock" tror jag inte på, däremot är länderna i den delen av europa mer ett gytter av utspridda nationaliteter än äldre och (åtminstone under en tid på 1900-talet) mer homogena nationalstatsbildningar, som finns i västeuropa. Självklart bor t.ex många ryssar i tidigare Sovjetrepubliker, etc, osv.
Vem som segertippar Sverige undrar jag också. Redan förra året var det ju klinkande klart att the Ark förmodligen skulle göra fiasko (med tanke på hypen), och Perelli lider av det gamla "vi har hört det förr"-problemet. 1999 var Perelli i ESC med en (inom sin genre) stark låt. Nu med en dussinlåt. Dessutom ser hon än mer spacklad ut, koreografin och grafiken VAR sämre, och jag tyckte dessutom att hon inte såg så glad ut som hon borde. Eller jovialisk. Fan vet.
Jämför med Carola i svenska uttagningen: det räcker inte med ett känt namn, har du inte en stark låt så tänker folk "jaja...men Främling var ju mycket bättre...den här skiten vill jag inte rösta på", eller så tänker de "jaha, men efter allt de skrivit om den här låten...är den inte bättre?...den här skiten vill jag inte rösta på".
Redigerat av Pirum: 25-05-2008, 13:33
--------------------
zon2.5
|