Jag tillhör dem som inte tycker att livet är lika värt att leva utan te. Kaffe kan jag däremot avvara vilken dag som helst. Men jag har blivit mer och mer "purist" på tesorter, bryggning osv. Jag föredrar svart te utan smaktillsatser. De teer man köper i div tebutiker har inte bergamott-olja tillsatt i Earl grey, t.ex. utan det är syntetiska smakämnen. Och jag brukar undvika det i maten och dryck för övrigt så även te numera.
Jag har flera olika tesorter hemma. En favorit träffade jag i Kenya första gången. Mycket små teblad, nästan som pulver och starkt som bara den (har ingenting att göra med det där kenyanska blomteet som säljs på en del håll). Perfekt till frukost, och borde nog kunna testas som återupplivning i allmänhet. Det brukar vara problem med leveranserna även här i Stockholm, eller så har jag inte hittat rätt ställe. Någon som kan tipsa?
Sen hittade jag ett "bantarte" på Hötorgshallen, ett oolong, och blev helt såld på det. Men det blir för svagt för mig på morgonen (återupplivning ska till

) så jag gjorde min egen blandning med oolong och kenyanskt, med ersättare Fannings från Ceylon.
Men lika viktigt tycker jag det är hur man brygger. Jag vill inte ha teblad som ligger och efterdrar så jag använder ICAs nylonfilter, där smiter inget igenom. Vattnet ska bara nästan koka, absolut inte vänta tills vattenkokaren stängt av sig själv, eller koka upp vatten som redan kokat
Nu vill jag tipsa om ett ställe som har har samma idéer om te som jag, Chaikhana i Gamla stan. Inte en tepåse i närheten! Men man måste tycka att det ä OK att betala 90 kr för en kanna te bryggt med stor omsorg ... Jag tycker det är OK men jag blir riktigt förb****dnär jag får en tepåse med fesljummet vatten och ska betala 30 kr för det. Och så förväntar de sig att man ska återanvända tepåsen till ev. påtår! Brygger de påtårskaffet på sumpen eller???!!!