Jag är inne på min fjärde omgång av progressiva, dom innevarande är snart två år. Hur man trivs kanske beror på om man är närsynt eller långsynt? Jag är närsynt så de är guld för mig. Jag kan ju se nästan allt!
Dock inte åt sidan. om jag fattat det rätt så är glasen "t-formade", dvs övre halvan som man skall se på håll med, är bredast och läsdelen nertill är betydligt mindre. Och så är det suddigt i kanterna. Optiker har genom åren försökt säga till mig att jag måste röra huvudet mer i sidled men det funkar inte när jag läser en tidning - man kan inte sitta och "skaka" på huvudet. Nej, läsdelen är bra för prislappar och andra mindre saker.
Och när jag ändå gnäller: Moderna smala bågar är inte optimala för progressiva glas. Just nu har jag två par, det ena med aningens större (högre) bågar. Dom är mina absoluta favoriter medan de smalare är snyggare
Sen har jag fått komplettera med terminalglasögon att ha på jobbet. De progressiva duger inte för varken datorskärmen eller papperen på skrivbordet.