Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ekhäck ?, flytta smäplantor
          torkil
          Inlägg 26-05-2008, 19:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 15 850

jag har en massa smä självsådda ekplantor, går det att ta upp dem och använda som häck eller är det kanske inte så lyckat ? Det tar kanske för lång tid att bli nägot ? Klarar de "omplantering ? Passar Ek överhuvudtaget som häck ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          torkil
          Inlägg 27-05-2008, 12:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 15 850

Tack för era svar. Jag är lite sugen ändå på att försöka. Kan man tänka sig då att de ska skötas typ att man låter plantorna få den höjd man vill ha på häcken innan man kapar toppen ? Är lite vankelmodig med tanke på att jag är 55 år gammal - tror ni jag kan hinna uppleva att ens få kapa toppen ?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 27-05-2008, 20:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (torkil @ 27-05-2008, 13:52) *
          Tack för era svar. Jag är lite sugen ändå på att försöka. Kan man tänka sig då att de ska skötas typ att man låter plantorna få den höjd man vill ha på häcken innan man kapar toppen ? Är lite vankelmodig med tanke på att jag är 55 år gammal - tror ni jag kan hinna uppleva att ens få kapa toppen ?

Så himla långsamt växer inte ek. Jag har skog på tomten och här kommer småträd lite här och var även ekar. Kapa toppen eller inte beror väl på hur "häckig" du vill ha den. Om du klipper den så skjuter den ju fler skott och du får en tätare häck. Jag har röjt eksly och där jag fällt kommer det väldigt fort en buske. Här växer den i alla fall fort i zon 2.

55 år? Du hinner få häcken stor och tät flera gånger om.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 20:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon