Det är just det som är charmen med forum som detta, man får flera olika svar på samma fråga, ibland diametralt skilda. Det finns väl många sätt att göra rätt, och det finns troligtvis ännu fler sätt att göra fel.
Magnolia Stellata än nära släkt med kobus, ett tag kallades den t o m 'kobus var. stellata', så det är inte helt förvånande att den klarar jord som inte är sur.
All litteratur jag har studerat föredrar sur jord till magnolia, men frågan diskuteras. Låt mig citera en av mina "magnoliabibblar"; "Magnolias a Gardener's Guide" av Jim Gardiner (boken rekommenderas mycket varmt): "Soil pH is a contientious issue amongst magnolia growers. All agree that an accidic soil is suitable for cultivation, with 5.5 to 6.5 being considered as the most desirable range. But some accept that many magnolias can be grown successfully in an alkaline soil......On moisture-retentive soils with an alkaline pH 7.5 to 7.7 an extensive range of magnolias can be cultivated".
Själv brukar jag plantera mina i okalkad torv, blandad med jord; förutom pH sänkande verkan är torven även fuktighetshållande vilket är bra för magnolior på ostkusten där det regnar relativt lite under växtperioden (förutom under semesterveckorna så klart).
|