Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematisfrågor, Hjälp!!! Dom dör!?
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 30-05-2008, 19:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Kära Finn Klematis - du var här i Bollnäs för ett tag sen och hade ett väldigt bra föredrag om klematis hos vår trädgårdsförening! Nu har jag en akut fråga: jag beställde många klematisar från Estland som levererades i våras. Det var många som skulle ha och allt verkade gå bra. Men en del av dessa skulle levereras till min dotter som bor 65 mil härifrån. Dom står fortfarande kvar i hoptiggda 1,5 liters mjölkförpackningar och något har hänt med dom. Två av dessa plantor har helt gett upp tycks det; då de långa rankorna lossnat från jordnivån. Nu har jag märkt att även andra fått konstiga svarta fläckar på bladen och det gäller också dom jag planterat i stora höga svarta krukor. Jag bifogar bild på detta elände. Vad har hänt? Vad kan man göra?
          Siv i Bollnäs

Bifogad fil  DSCN0465.JPG ( 55.22k ) Antal nedladdningar: 47
          Bifogad fil  DSCN0463.JPG ( 52.8k ) Antal nedladdningar: 49

(Har dom fått för mycket eller för lite vatten? Stått för varmt? Något annat fel?)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 31-05-2008, 20:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Tack snälla ni - båda två! Jag misstänkte också att det där med mjölkförpackningar inte var så lyckat... Jag ska plantera om dom i morgon dag. Jag har lyckats skaffa riktiga (stora höga) krukor. Jag planterade faktiskt om en av dom som tappat sina stänglar, för några dar sedan och den hade såvitt jag kunde se, helt friska rötter i alla fall.
          Att dom stått för varmt och i sol (innanför ett fönster) stämmer precis, och det kan alltså förklara varför dom inte mår bra.
          Jag undrar vidare: Jag har tagit och klippt av de mycket långa skotten en bit och satt dom i en blandning av torv, sand och plantjord med plast över. Finns det nån möjlighet att de kan bli rotade i sina småkrukor??? Jag gjorde det för att försöka rädda vad som räddas kan, men det kanske inte alls blir något när plantan inte står i markan och blivit etablerad?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 20:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon