CITAT (Ramoth @ 29-05-2008, 11:23)

Om någon annans husdjur kommer och skadar/dödar mina höns är det förbaskemej inte MITT fel, utan den andra personen som inte har koll på sitt djur.
Ägaransvar - har ni hört talas om det?
Och som vanligt när ett djur har oansvariga ägare så är det djuret som får sitta emellan - i det här fallet katten Maja. Det är - hur man än ser på saken - mycket tragiskt.
Och JA, vissa katter jagar höns. En välväxt katt med välutvecklad jaktinstingt kan mycket väl ta en medelmåttig höna. Och även om katten inte "tar" hönan så kan katten ställa till elände genom att skrämma upp hönsflocken.
Dvärghöns, kycklingar och unghöns är naturligtvis förhållandevis lätta byten.
Du har helt rätt.
Jag försvarar inte att man skjuter ett tamdjur hur som helst, MEN du har RÄTT att frda dina egna djur och din egendom mot anfall.
DU HAR RÄTT ATT SKJUTA EN KATT!!!!! om den anfaller dina djur på din mark, men kan inte ställa kattägaren till svars för det....
Man tar alltid risken att ens katt blir skadad, om man inte har den kopplad eller i inhägnad uteplats.
Det är den risken man tar, om man låter katten gå fritt. (och okastrerad så går den lågnt om ingen partner finns nära)
Ett litet tillägg... Jag skulle aldrig komma på tanken att akada ett djur somm kommer in på mina ägor.
Jag ställer just nu ut vattenskålar för att djur ska få vatten i torkan, MEN jag har mina tamdjur inne på natten, och på dagtid På inhägnat område.
JAG skyddar mina djur, men hjälper också andra.
Hittils har jag bara drabbats av EN katt, som la sina ungar under min altan, och livnärde sig på maten igelkottarna fick...( det var ett kärt besvärr)
Redigerat av pejori: 01-06-2008, 23:36