|
Som svar på Markus: Har inget emot folk som odlar vad de vill på sin trädgård men i detta fall handlar det inte om "en växt växer in under marken", utan det handlar om att rötterna sticker upp UR vår mark. Detta borde och skall räknas som besvärande. Vad jag blir lite irriterad på är det faktum att man har träd så nära en tomtgräns. Borde finnas en lag mot att anlägga träd (likväl som uppförande av en byggnad) nära en tomtgräns. Byggnader skymer sikten men träd skymer sikten, förstör gräsmattor, drar ur all näring i jorden samt i vissa fall skräpar ner.
Kan dock inte klandra min granne för detta egentligen samt jag vet inte hur de ställer sig i frågan. Det är inte grannen som har planterat träden utan de har stått där sedan tidernas begynnelse. Min farfar byggde huset där jag bor runt 1955, sedan dess har de dykt upp fler hus i backen, bland annat min granne. Så återigen föregående stycke med anläggande av träd nära annans tomt är inte applicerbart på grannen i fråga, utan de har bara valt att inte ta ner träd som stog där när de köpte huset. Detta förenklar ju knappast situationen då det känns som att står träden kvar så kan vi lika gärna anlägga asfallt för gräsmattan är i princip obrukbar.
|