CITAT (Motti @ 03-06-2008, 12:01)

Man undrar ju hur personen i fråga skyddade sina höns och kycklingar mot Räven och mink???för det är väl störe risk att höns blir tagna av räv eller mink,tycker det var upp till hönsägaren att skydda sina höns och kycklingar mot rovdjur.Har aldrig hört talas om att katter jagar höns eller kycklingar trots att jag vuxit upp i lantmiljö lika så min man,har set många gårdar där både höns och kycklingar gåt lösa med flera katter på gården och hundar också.En märklig historia tycker jag !kanske var det annat än katten som låg bakom konflikten mellan grannarna men grannen tog ut det på katten,man kan inte springa runt med hagelgevär och skjuta på allt som man inte gillar,katter är som sakt fredade i lag och det är grannens skyldighet att skydda sina djur inte kattägaren .
Katter som jagar höns är rena skrönan. Har själv vuxit upp med katter och höns och hade själv höns tills förra sommaren - 11 stycken dvärghöns och 9 stycken katter. Med grävlingar, rävar och hökar i faggorna så var den en höna och två katter som bara lämnade lite tussar efter sig.
Inte en enda gång har mina katter kommit med varken höna eller kyckling i käften, de är smartare än så.
Min hund däremot - GD´n Alfons Maximus har jag fått tvinga två gånger att spotta ut levande koltrastar som han haft i munnen. De har varit oskadda, men omtöcknade och mycket, mycket slemmiga...