Ja ujanimej vilka grävskopor som får flytta allt jag gillar den gång jag måste lämna det här stället...

De unga som jag planterat kan jag kanske låta vara kvar, men de stora och gamla...
En bekant flyttade flera relativt nyplanterade träd vid en försäljning. Under visningen försöktes göras klart vad som skulle flyttas med, men när försäljningen väl var gjord och våren kom var det naturligtvis inte så poppis ändå. Där man gräver upp saknas ju genast något, och de nya hade inte lust att börja sitt boende med att plantera (konstigt nog, eller hur?)
Jag tror det är bra att så tydligt som möjligt göra klart vad i trädgården som inte är tänkt att ingå. Har man missat det i visningarna blir det nog en fråga man får ställa till de nya köparna - om det är OK.
När vi köpte stugan på ön ville de tidigare ägarna plocka potatisen och lite annat några månader efter avslutat köp. Vi OK-ade men det blev lite si och så med hämtningen av det sådda, så en dag innan tjälen plockade jag upp alltihop och åkte med säckar till de vi köpte av. "Blev det inte mer, hoppas de var goda!" blev kommentaren. Men det var väntat och bara en del av allt kring vårt köp så både jag och maken fnissade oss därifrån.