CITAT (lissa @ 06-06-2008, 00:13)

Jag är ingen palm expert, men i ett annat forum har dom speciell avdelning för palmer pga att palmer egentligen inte är träd och ska behandlas annorlunda. Du vet inte vad din palm heter, för jag kan inte få fram någonting alls på strandpalm , varken på forumet eller i min sökare...
Har hört att man högst ska klippa döda blad, och egentligen ska även dom klippas på ett speciellt sätt för att bli vackra och hjälpa palmen. Dom har tydligen bara ...vet inte hur man uttrycker det, men som om den bara har ett öga i mitten av stammen precis under "bladvippan", och man måste vara rädd om det så att det inte förstörs.. om man klipper fel kan tydligen stammen dela sig, och vill minnas att jag läste att stammen blir inte tjockare av att toppa den, tvärt om, om man tar bort för många blad så blir stammen smalare där.
Ska forska lite till, och förmodligen finns det palmexperter även här som kan ge dig råd. Blev lite rädd att du gör något överilat, så vänta lite med att klippa tills du har hittat en palmsida , eller om någon som har ger dig råd att göra det....men å andra sidan jag kan bara ge dig min åsikt....Nu såg jag också att det är en gammal tråd, så förmodligen har du redan gjort något åt palmen. Det vore roligt att höra vad du har gjort och vad som har hänt...
Det var jag som hade köpt en "strandpalm" (sa personalen på Bauhaus )och jag ville veta mer om denna. När jag goglade på "strandpalm" så hamnade jag här. Det visade sig att strandpalmen var en Pachira aquatica, (strandpalm,lyckokastanj, vattenkastanj m.m.).
Sedan läste jag alla skötselråd om den, innan jag kommenterade här...
Ursäkta om jag verkade förvirrad och skrev "fel" saker...
(var inte min mening...)